از خویش گفتن ها.....

دلم از دنیا که میگیره بغض هام رو این جا فریاد میکنم..

از خویش گفتن ها.....

دلم از دنیا که میگیره بغض هام رو این جا فریاد میکنم..

فعل مجهول

  بچه ها صبحتان بخیر((سلام))                             درس امروز فعل مجهول است 

 

   فعل مجهول چیست ؟میدانید                              نسبت فعل ما به مجهول است 

 

 

   دردهانم زبان چو آویزی                                     نهان گاه زنگ می لغزید 

 

   صوت ناسازم آنچنان که مگر                           شیشه برروی سنگ می لغزید 

 

 

   ساعتی داد آن سخن دادم                                  حق گفتار را ادا کردم 

 

  تا ز اعجاز خود شوم آگاه                                       ژاله را زان میان صدا کردم 

 

 

   ژاله از درس چه فهمیدی                                   پاسخ من سکوت بود وسکوت 

 

   ده جوابم بده!کجا بودی....                                   رفته بودی به عالم هپروت...... 

  

   خنده ی دختران وغرش من                             ریخت بر فرق ژاله چون باران 

 

  لیک او بود غرق حیرت خویش                          غافل از دوست واز یاران 

  

   باز هم خنده و همه همه ها                              تند وتیز میرسید به گوش 

 

   زیر آتشفشان دیده ی من                                    ژاله آرام بود وسرد و خموش 

  

 

  آنچه در آن نگاه می خواندم                                   قصه ی غصه بود حرمان بود 

 

   ناله ای کرد و در سخن آمد                                   با صدایی که سخت لرزان بود 

 

 

   فعل مجهول فعل آن پدریست                          که دلم را زدرد پر خون کرد 

 

   خواهرم را به مشت سیلی کوفت                    مادرم را زخانه بیرون کرد 

 

 

   شب دوش از گرسنگی تا صبح                        خواهر شیر خوار من نخفت 

 

    سوخت در تاب وتب براردر من                          تا سحر در کنار من نالید 

 

 

   در غم آن دو تن دیده ی من                           آن یکی اشک بود وآن خون بود 

 

   مادرم را دگر نمیدانم                                         که کجا رفت و حال او چون بود 

 

 

    گفت ونالیدآنچه باقی ماند                              هق هق گریه بود وناله ی او 

 

    شسته میشد به قطره های اشک               چهره ی همچو برگ لاله ی او 

 

 

   ناله ی من به ناله اش نالید                       که غلط بود آنچه من گفتم 

 

   درس امروز قصه ی غم توست               تو بگو من چرا سخن گفتم 

 

 

  فعل مجهول فعل آن پدریست                  که ترا بیگناه میسوزد 

 

  آن حریق هوس بود که درآن                   کودکی بیگناه میسوزد 

 

 

                                                                                 (سیمین بهبهانی) 

 

پ.ن: داشتم تو خاطرات کهنه گشت میزدم دفتر شعر  رو که پر از خاطرات دوستام بود پیدا کردم از خوشحالیم یکی از اونا رو براتون نوشتم

 

   

 

 

نظرات 10 + ارسال نظر
فریبرز دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:15 ق.ظ http://delafruz.blogsky.com

این شعر برای من هم خاطره انگیز است
اما پیچشی دارد با خاطرات تلخ من
شعر شعر زیبایی است
اجتماعی است
دردجامعه ی به زوال رفته ماست
تمامی هم ندارد
همانطور که این تخرخر مردم لااوبالی ما تمامی ندارد
اما بعضی جای ها حق شعر را به نیکی ادا نکردید
صحیحشان را به ترتیب در پایین آورده ام
....................................
در دهانم زبان چو آویزی در تهیگاه زنگ می لغزید
صوت ناسازم آنچنان که مگر شیشه بر روی سنگ می لغزید
....................................
ژاله از درس من چه فهمیدی ؟ پاسخ من سکوت بود و سکوت!
ده جوابم کجا بودی ؟ رفته بودی به عالم هپروت!
....................................
خنده دختران و غرش من ریخت بر فرق ژاله جون باران
لیک او بود غرق حیرت خویش غافل از اوستاد و از یاران
....................................
بچه ها گوش ژاله سنگین است دختری طعنه زد که نه جانم
درس در گوش ژاله یاسین است بازهم خنده ها و همهمه ها
....................................
خشمگین انتقام جو گفتم: "بچه ها!گوش ژاله سنگین است!"
دختری طعنه زد که:"نه خانم! درس در گوش ژاله"یاسین"است!"
....................................
رفته تا عمق چشم حیرانم آن دو میخ نگاه خیره ی او
موج زن در دو چشم بی گنهش رازی از روزگار تیره ی او
.....................................
بچه ها صبح بخیر...سلام درس اول فعل مجهول است
فعل مجهول چیست می دانید نسبت فعل ما به مفعول است
.....................................
شب دوش از گرسنگی تا صبح خواهر شیر خوار من نالید
سوخت در تاب تب برادر من تا سحر در کنار من لرزید
.....................................
در غم آن دو تن دو دیده ی من این یکی اشک بود و آن خون بود
مادرم را دگر نمیدانم که کجا رفت وحال او چون بود
.....................................
گفت ونالید وآن چه باقی ماند هق هق گریه بود وناله ی او
شسته میشد به قطره های سرشک چهره ی همچو برگ لاله ی او
.....................................
فعل مجهول فعل آن پدریست که ترا بیگناه میسوزد
آن حریق هوس بود که درآن مادری بی پناه می سوزد
....................................
این شعر را پیش از این بسیار خوانده ام اما بنظرم رسید که آنچه نادرست می دانم بیان کنم
امید وارم پیروزترین باشی

دوست گرامی سلام حق با شماست یه قسمتی را خودم حذف کردم و ننوشتم ویه قسمتی هم تقصیر اون نازنینی بود که این شعر رو برام نصفه و پر غلط نوشت بود اما اون دست که برام این شعر رو نوشته برام خیلی عزیزه وجایی خالیش رو هنوز هم نتونستم پر کنم
کاش بدونید که چقدر چنگال مرگ قویه
این یادگار همون دوستی که تو دوران دبیرستان چنگال مرگ ازم گرفتش
روحش شاد

امید دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:11 ق.ظ http://garmak.blogsky.com/

فعل مجهول فعل جهل است

تا دانایی ریشه های جهل ما را سیراب نکند
همین است که هست

خدایا کی ریشه های دانایی سیراب میشود!!!

حق باشماست گرامی من که فکر میکنم ادمیت تا ابد با جهلش خواهد زیست

افسانه دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:38 ق.ظ http://gtale.blogsky.com

خاطره کهنه وشعر زیبایی بود ه خاطرات کهنه همیشه یاد آور روزهای فراموش نشده اند

من واین دفتر خاطرات شیرینی را مرور کردیم کاش یادمان نرود که چه چیز های را روزگار از ما گرفت و تاوان چه چیزهای را داده ایم...

صهبانا دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:14 ب.ظ http://sahbana.blogsky.com

سلام
قصه ی رنجها ماناتر و ماندگارتر از لذت هاست ... شاید برای همین است که گفته اند شیرینی دنیا حرارت و گرمی آخرت است و سختی و حرارت دنیا شیرینی آخرت .
و یادگاران دوستان چه عزیزند در پس سالهای گم گشتگی ... وقتی که آن را می یابی انگار قسمتی از خود را یافته ای ...

کاش روزی هم دوستی اثری از ما بیابد و ما را یاد کند ...

ان آثارنا تدل علینا .... فنظروا بعدنا الی الاثار ...

تاخیر مرا در حضور بابت تقصیر ندانید که از سر درد و بیماری است ...
و شرمنده ی حضور و لطف شما خواهم ماند ...

دوست گرامی سلام
بودتان موجب دلگرمی است و نمیخواهم موجبات رنجشتان را فراهم کنم اما گاهی نگران احوالتان میشوم
شما باعث افتخار وبلاگ من هستید

برایم بمان دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:30 ب.ظ http://titi-mz.mihanblog.com

این شعر رو وقتی اول دبیرستان بودم دبیر ادبیاتمون تو کلاسمون خوند
خیلی تلخ بود !! کی میخواد این فقر فرهنگی به صفر برسه خدا میدونه

چهره ی امروز در آیینه ی فردا خوش است.....
وقتی با تکرار اون روزها زنده میشیم خوبه گاهی چیزهارو گم کنیم وبعد یه مدت پیداشون کنیم
متشکر از اشعار زیبایی که برام مینویسین ، من مدتی بود که دیوان اشعار نخونده بودم شما باعث شدید که سرک کشیدن هام به دیوانهایی که یه عمری با ذوق جمع شون میکردم زیاد بشه

برایم بمان دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:31 ب.ظ http://titi-mz.mihanblog.com

رفتم اما دل من مانده برِ دوست هنوز


می برم جسمی و، جان در گرو اوست هنوز


هر چه او خواست، همان خواست دلم بی کم و کاست

گرچه راضی نشد از من دل آن دوست هنوز


گر چه با دوری ی ِ او زندگیم نیست، ولی


یاد او می دمدم جان به رگ و پوست هنوز


بر سرو سینه ی من بوسه ی گَرْمش گل کرد


جان ِ ‌حسرت زده زان خاطره خوشبوست هنوز.


رشته ی مهر و وفا شُکر که از دست نرفت


بر سر شانه ی من تاری از آن موست هنوز


بکشد یا بکشد، هر چه کند دَم نزنم


مرحبا عشق که بازوش به نیروست هنوز


هم مگر دوست عنایت کند و تربیتی


طبع من لاله ی صحرایی ی ِ خودروست هنوز


با همه زخم که سیمین به دل از او دارد


می کشد نعره که آرامِ دلم اوست هنوز...

(سیمین بهبهانی)

شما همیشه با هدیه های زیبا مرا شرمنده میکنید از حضور سبزتان متشکرم

برایم بمان دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:32 ب.ظ http://titi-mz.mihanblog.com

الهی ! چه گریه ای میکنه این بچه

سعید دوشنبه 31 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:08 ب.ظ http://sahraboy.blogsky.com

سلام
از اینکه به وبلاگم سر میزندمتشکرم واز اینکه مرااز مشکلاتی که در وبلاگ ب اآن مواجه شده اید مطلع میسازید ممنونم من قالب را چک کردم اما مشکلی نداشت احتمال میدهم اشکال در کامژیوتر شما باشد و احتمالا ترو جان ویا ویروسی در کامژیوتر شما مانع از دینن کامل وبلگ من و دیگر وبلاگه ا احتمالا شده باشد.
با تشکر

برایم بمان سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:13 ب.ظ http://titi-mz.mihanblog.com

زندگی ، سبزترین آیه ، در اندیشه برگ
زندگی، خاطر دریایی یک قطره، در آرامش رود
زندگی، حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر
زندگی، باور دریاست در اندیشه ماهی، در تنگ
زندگی، ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق
زندگی، فهم نفهمیدن هاست
زندگی، پنجره ای باز، به دنیای وجود
تا که این پنجره باز است، جهانی با ماست
آسمان، نور، خدا، عشق، سعادت با ماست
فرصت بازی این پنجره را دریابیم
در نبندیم به نور، در نبندیم به آرامش پر مهر نسیم
پرده از ساحت دل برگیریم
رو به این پنجره، با شوق، سلامی بکنیم
زندگی، رسم پذیرایی از تقدیر است
وزن خوشبختی من، وزن رضایتمندی ست
زندگی، شاید شعر پدرم بود که خواند
چای مادر، که مرا گرم نمود
نان خواهر، که به ماهی ها داد
زندگی شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم
زندگی زمزمه پاک حیات ست ، میان دو سکوت
زندگی ، خاطره آمدن و رفتن ماست
لحظه آمدن و رفتن ما ، تنهایی ست
من دلم می خواهد
قدر این خاطره را دریابیم.
سهراب سپهری

امید سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 04:44 ب.ظ http://garmak.blogsky.com/

بانو! امشب کسی هست ما ر ادعا کند؟

چرا کسی این گناهکار سراپاتقصیر را تحویل نمی گیرد؟

خدا کند که قابل باشیم شما دست به دعا هستید سر سجاده به اندازه ی یک اه مارا یاد ارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد